FAQ

  • Hoe lang gaat het duren? Elke Sterck wordt uniek gemaakt en in kleur gespoten dus dat duurt even. Het spuiten gebeurd extern en dat heeft geen vaste doorlooptijd. De gemiddelde levertijd is 5 weken maar kan sterk verschillen met name rondom vakanties. 
  • Hoe weet ik wat mijn maat is? Er zijn methodes om je maat uit te rekenen echter passen in de winkel is de allerbeste manier omdat daarmee ook rekening gehouden wordt met de verhouding tussen romp, benen en armen in combi met je gewenste zithouding. Kun je gelijk een proefrit maken om het helemaal zeker te weten.  
  • Hoeveel duurzamer is een Sterck dan een andere fiets? Een Sterck gaat gemiddeld zo’n drie keer langer mee dan een gemiddelde merkfiets.  
  • Wat betekent slagvaste lak? Dat is lak die niet bij de eerste de beste confrontatie met een extern voorwerp beschadigd raakt. In de showroom hebben we wat buisjes liggen die je tegen elkaar aan kunt slaan zodat je kunt zien hoe sterk de lak is.  
  • Mijn banden lijken te zacht eigenlijk al vanaf het begin, is dat wel goed? Des te breder een band des te lager de bandendruk. Op de zijkant van een band staat altijd de minimale en maximale druk. Zorg dat je hier altijd tussen blijft.  
  • Wat is het voordeel van het optionele leren Brooks zadel? Los van dat het er zo mooi uit ziet. Een leren zadel gaat zich helemaal naar je achterste vormen en zorgt daarmee voor een perfecte drukvlakverdeling. Daarnaast is het natuurlijk materiaal en dat is een goed zitklimaat (niet zo broeierig als een kunststof zadel). Leren zadels moet je wel inzitten dus ze gaan pas later perfect zitten. Op Sterck ’s monteren we de Brooks Aged variant dat is een versie waarbij het leer al soepeler is gemaakt waardoor je al gelijk aardig zit en het inzitten sneller gaat. Leer heeft ook een nadeel het mag niet nat worden want dan kan het kleur afgeven en rekt het onnodig snel wat de levensduur verkort. Hiervoor bestaan regenzadelcovers die je over het zadel trekt bij buiten parkeren en (kans op) regen. Brooks zadel is er in een speciale dames en in een heren variant.  
  • Heeft een leer zadel onderhoud nodig? Om een leven lang van een leer zadel te genieten moet je het ééns paar jaar aan de onderkant insmeren met ledervet en hem op (laten) spannen indien nodig (dit gebeurd automatisch bij periodiek onderhoud aan je fiets)  
  • De voordrager stuurt niet mee tijdens het fietsen dat is best vreemd toch? Dat is maar net wat je gewend bent. Als je van een andere fiets met traditionele voordrager komt is het even wennen. Bij een Sterck zit een voordrager op het frame vast i.p.v. aan het stuur. Dat is voor de belasting super want je hebt er geen last van tijdens sturen en bij het parkeren kan de voordrager niet omklappen waardoor o.a. je fiets altijd stevig blijft staan.  
  • Wat houdt afneembaar bij de voordrager in? De voordrager is afneembaar en kan eenvoudig van de fiets worden genomen door deze uit de buisjes op het frame te schuiven. Bij aflevering blokkeren we de uitschuifbaarheid met een schroefbevestiging. Wil je hem liever uitneembaar dan is de schroefbevestiging eenvoudig weer te verwijderen. Om ongewenst afnemen door derden te voorkomen kan er een mini hangslotje worden gebruikt.  
  • Wat voor standaard heeft een Sterck? De allersterkste en breedste dubbele middenstandaard. Omdat er bij een middenstandaard veel krachten op de montage plaat op het frame komen en deze nog weleens wil scheuren heeft elk Sterck frame een dubbele montageplaat.  
  • Waar staat RVS voor? Roest vast staal. Dit is stevig staal waarbij je ervan uit kunt gaan dat wanneer het vaak buiten staat of in een vochtige omgeving het nog steeds niet gaat roesten.  
  • Wat houdt een verstevigd alu frame exact in. Dit een frame dat qua constructie extra framebuizen heeft. Het model Jan heeft een dubbele bovenbuis zoals wel meer fietsen dat hebben met als uniek extra een framebuis van de zitbuis naar de staande achterbuizen. Sofie heeft exact dat laatste ook. Joris heeft een kruisframe constructie dat hem/haar/het extra sterk maakt. Bovendien is de gebruikte aluminium legering van topklasse vergelijkbaar met dat van een lichte en sterke mountainbike.  
  • Aluminium roest toch niet waarom dan een speciale roestwerende grondlaag? Roest is een vorm van oxideren en hoort als term bij ijzer en staal. Aluminium oxideert wel degelijk wanneer het wordt aangetast door o.a. zuurstof en pekel maar is in die vorm niet herkenbaar als roest. De term roestwerend is bij alu frames eigenlijk onjuist. Het zou oxidatiewerend moeten zijn wat weer niet gebruikelijk is. Overigens zijn Sterck spatborden wel van staal en die worden met de frames mee gelakt. 
  • Wat maakt extra sterke wielen? Elke Sterck heeft dubbelwandige velgen, hierdoor ontstaat als het ware een holle hoekige constructie en die is een heel stuk sterker dan standaard enkelwandige veel die veel gemakkelijker verbuigt. In het voorwiel van een Sterck zitten spaken 13 dat zijn spaken die normaliter in achterwielen zitten. In het achterwiel zitten butted spaken 12/13, dat zijn spaken die bij de kop en nippel verdikt zijn. Dikkere spaken zijn sterker, dit zorgt voor minder kans op spaakbreuk en zorgt voor stevigere wielen én dat geeft de fiets meer stabiliteit. Dit fietst sowieso fijner en zorgt ervoor dat de fiets zwaarder te belasten is zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort en van de duurzaamheid. 
  • Wat is het verschil tussen de stuuropties? Een oma/opa stuur ook wel  transport stuur genoemd is een stuur dat traditioneel altijd op oma fietsen wordt gemonteerd. Dit is een karakteristiek stuur dat maximaal naar je toe buigt. Hierdoor zit je zo recht als mogelijk op een fiets. Een stadfiets stuur is een stuur met een gemiddelde buiging. Het sluit ergonomisch aan op de natuurlijke stand van je handen als je jouw armen vooruit steekt. Het zorgt voor een comfortabele recht-op-zit houding die minder extreem is dan bij een opa/oma stuur. Deze houding zorgt er ook voor dat je veel macht over het stuur hebt. Het stadsfiets stuur kan ook omgedraaid en verandert dan in een sportieve diepe zit. Beide sturen zijn van RVS 
  • Welke bagagedrager zal ik kiezen? De default drager is de extra lange en yepp kinderzitje  compatibel. Extra lang is handig voor grote tassen. Op deze drager is direct een yepp easy fit kinderzitje te monteren. Er is geen adapter nodig. Doordat de drager zolang is is ook een combi van kinderzitje met tassen goed mogelijk. Wil je wel een stevige drager maar vindt je de extra lange niet zo fraai/heb je geen behoefte aan een drager voor grote tassen en/of kinderzitje? Kies dan de “standaard” drager, deze is ook extra stevig t.o.v. een industrie drager die op confectie fietsen zit maar een stuk compacter dan de Sterck extra lange en nog steeds geschikt voor tassen of dat er eens iemand achterop springt. Geen bagagedrager is leuk voor het uiterlijk.  
  • Handvatten zijn default in kunststof en zwart. Ze vergaan niet en plakken/kleven ook niet. Je kunt ook voor kunststof bruine handvatten kiezen of voor donkere leren Brooks handvatten. Leren handvatten zijn extra duurzaam en leer is een natuurlijk product waardoor je handen minder transpireren bij warmte. Leren handvatten geven de fiets een extra mooi uiterlijk met name in combi met een leer zadel.  
  • De standaard antilek banden banden zijn default creme kleurig maar je kunt ook bruin kiezen. Wil je extra lekbestendig en/of extra slijtvast dan wordt het automatisch zwart en worden de brede banden 3 mm smaller.  
  • Wat is een zadelzitje op frame? Dit is een manier om een kind dat uit een kinderzitje is gegroeid voorop de fiets mee te kunnen nemen. 
  • Zadelzitje op frame beschadigd toch de lak? Een Sterck frame is voorbereid voor montage van een zadelzitje met voetsteunen. De voorbereiding zorgt ervoor dat het zadelzitje met bouten rechtstreeks op het frame gemonteerd kan worden zonder het frame hoeft te worden omklemd met een adapter. Hierdoor wordt lakschade voorkomen en belangrijker nog het zadelzitje zit door de speciale constructie zo stevig dat het niet kan verdraaien. De voetsteunen worden op de spijlen van de voordrager gemonteerd waardoor deze ook stevig zitten, ze de lak niet beschadigen en niet kunnen verdraaien. Door de montage van de steunen op de spijlen van de voordrager is een voordrager noodzakelijk bij gebruik zadelzitje. Echter we zitten in een running change qua constructie van de voordrager adapter op het frame die het mogelijk maakt om ook zonder voordrager een zadelzitje te kunnen monteren.  
  • Wat is een Pendix trapas motor? Hiermee wordt een Sterck een no-nonsense e-bike met een middenmotor. De middenmotor is een elektro motor die functioneert als natuurlijke trapbekrachtiging (ook wel ondersteuning genoemd). Een Pendix is de enige middenmotor die geen aanpassing aan een frame behoeft. Hierdoor is die er ook weer af te halen en/of later (achteraf) op te zetten. De bekrachting wordt aangestuurd via een krachtsensor (ook wel koppelsensor genoemd). Dit is noodzakelijk voor een natuurlijke en veilige fietservaring. Er zijn standaard drie ondersteuningsstanden (eco, smart en sport) waar tussen dje eenvoudig kunt switchen. Als extra zijn de afzonderlijke standen en het karakter van de trapbekrachtiging via de bijbehorende app persoonlijk in te stellen. De accu van een Pendix is afneembaar en is default 500 watt. Je kunt ook voor 300 kiezen. Als optie is er een accuslot beschikbaar. Pendix is extra storingsvrij en no-nonsense doordat er geen bedrading nodig is naar het stuur en de accu dicht op de motor zit. 
  • Waarom zitten er geen Sterck naam stickers op het frame? Less is more. Wij vinden de fiets mooier zonder opsmuk. Je herkent een Sterck aan het bescheiden balhoofdplaatje met het Sterck merkbeeld voorop de fiets.  
  • Wat houdt levensloopbestendig in? Dat betekent dat de fiets aan te passen is aan verschillende behoeftes denk daarbij o.a. aan kinderen meenemen (alle fases). Ter illustratie: Stel je investeert in een Sterck nadat je net bent afgestudeerd en je hecht waarde aan een kek uiterlijk. Jouw Sterck wordt er dan misschien één zonder bagagedrager want dat oogt zo mooi. Je vindt de lief van je leven en jullie krijgen een kind dat zodra die kan zitten in een voorzitje kan. Een Sterck heeft ruim voldoende afstand tussen zadel en stuur voor een voorzitje. Er moeten vervolgens meer boodschappen gehaald dus je krijgt behoefte aan een bagagedrager en laat deze achteraf monteren. Er komt een tweede kindje en de oudste maakt plaats door te verhuizen naar een achterzitje dat direct op de verlengde bagagedrager past en er blijft ook ruimte over voor boodschappentassen. De  jongste groeit uit het voorzitje en moet naar het grotere achterzitje. De oudste kan dan weer terugverhuizen naar voren maar dan op een zadelzitje dat direct op het daarvoor voorbereide frame past zodat het echt stevig zit en bovendien de lak niet beschadigd. Na een tijdje kunnen ze zelf fietsen en verdwijnen de zitjes van de fiets en heb je jouw bijna originele fiets weer terug. Je krijgt een andere baan en kan op de fiets naar het werk maar het is wel wat ver. We draaien je stuur om zodat je een sportievere zit krijgt en vlotter kunt fietsen. Na een tijdje baal je dat je toch wel wat bezweet op het werk aan komt en je laat een Pendix middenmotor monteren zodat je vrolijk met de wind in de rug forenst. En dan als je eigen kinderen gaan studeren komt de grote vraag. Sta je jouw fiets af aan je studerende kind omdat je Sterck tegen een stootje kan en buiten kan staan of houd je hem liever zelf, hij kan immers nog jaren mee.